Hemelvaarttocht 2015 en verslag

Hallo allemaal

14 Mei is het weer Hemelvaart, dus reden voor een oproep….

Wie gaan er mee dit jaar met de Hemelvaarttocht? Willen jullie je opgeven bij mij als jullie mee gaan? We hopen natuurlijk op schitterend zeilweer, en natuurlijk onwijs gezellige dagen.

We vertrekken maandag 11 mei van Anna Paulowna en komen 17 mei weer terug

Bij opgave gelieve te vermelden:

Boot naam:

Marifoon naam:

De namen en telefoonnr. van de opvarende:

De naam en telefoonnr. van de schipper:

Telefoonnr. in geval van nood:

Groetjes van de Admiraal

Rob Hendriks

jga.hendriks@quicknet.nl

Verslag Hemelvaarttocht 2015

Ja het is weer zover, ohhh zo spannend, iedere keer weer hoe en wat gaan we doen dit jaar met de Hemelvaarttocht, daar ik eigenlijk al een beetje wist dat we maar met 2 boten zouden gaan (de Yentl en de Calmare) was de keus eigenlijk wel makkelijk.

ik heb een opstapper mee, zij is een kennisje van me; Sandra, zij heeft vroeger veel gezeild in open bootjes en het leek haar leuk om eens een keer met een grotere zeilboot mee te gaan.

Ook Axel had iemand anders aan boord en wel Heinz.

Ik had met Axel al gepraat dat we graag een oversteek wilden maken naar Engeland, en ja het is natuurlijk onwijs gaaf om dat een keer te doen.

Axel had zo iets van ahhh misschien, en ik had pas een andere boot waar ik toch ook wel aan moet wennen, en daarbij kwam ook dat het weer voor ons te onstabiel was, dus geen Engeland maar wat dan wel?

Zondag 10-5 laatste check m.b.t de weersverwachtingen, en het ziet er redelijk gunstig uit de hele week windkracht 4-5 bft uit het zuidwesten nou dat belooft veel zeilen behalve de dagen woensdag en donderdag voorspellen ze 6-7 bft, dus ja, Engeland is hiermee definitief van de baan.

***

Maandag 11-5 vertrekken we om 12:00 uur richting de KMJC, het is heerlijk weer met een leuk windje, de 4-5 bft die voorspeld was komt uit, hoewel ik soms het gevoel heb dat het harder waait.

De eerste sluis doet zich aan: De Kooysluis.

Deze eerste sluis ging niet helemaal foutloos, ik met de nieuwe boot moet wel erg wennen aan de breedte, als ik achter een lijn om de bolder  van de sluis leg kan Sandra er niet bij om voor een lijn om de bolder te leggen, dus lichte paniek nou, niets aan het handje hoor roer naar bakboord beetje gas en het koppie komt naar de kant, en Sandra kan de lijn om de bolder leggen.

Ook Axel en Heinz lopen nog wat te stoeien met de meerlijnen maar het gaat allemaal redelijk.

Op naar de Koopvaardersschutsluis; ook daar gaat het niet helemaal goed, ik mis de bolder achter en Sandra heeft hem wel dus een brul. “Gooi maar los San, doen we het opnieuw!” Met stroom in de kont haha klap achteruit vol gas vooruit de kont komt bij de bolder en ja hoor, hebbes, maar Sandra nog niet dus wederom paniek, maar geen nood; klappie vooruit en het koppie komt er bij en jaaa Sandra heeft hem ook. Ik kijk naar Axel en Heinz en zie dat zij achterste voren liggen, dus daar ging het ook niet zo goed, haha altijd leuk zo’n eerste keer weer varen; we lijken wel amateurs.

Nu op naar de KMJC, daar aangekomen krijgen we boxen aangewezen tegenover het havenkantoor en dwars op de wind; het is wat harder gaan waaien dus ik voel de spanning al komen.

Axel gaat goed de box in, en ik wacht het nog even af tot Axel vastligt en vaar ook richting de box, maar krijg de kop niet op tijd door de wind om de box in te varen, en door de wind waai ik tegen de kant, wij liggen daar hulpeloos en ik voel me echt een kluns.

Dit soort dingen heb ik nog nooit gehad met de kleine Etap 22, met een hoop hulp kom ik uiteindelijk toch in de box terecht en ik heb het schaamrood op de kaken; Om 17:00 uur hebben we palaver in het restaurant en gaan een hapje te eten, besloten wordt dat we 10:00 uur afvaren naar Medemblik. Tij en weer is gunstig zuidwest 5-6 bft.

***

Dinsdag 12-5  Op de fok naar Den Oever en daarna het grootzeil erbij naar Medemblik, heerlijk dit is zeilen en wat gaat de boot hard en mooi we klokken regelmatig de 7 knopen aan, prachtig gewoon.

Ook de boot van Axel loopt mooi en hard, om 14:00 uur komen we aan in Medemblik en we besluiten in de gemeente haven af te meren dus de Westerhaven, nu is het tijd om leuke dingen te doen, en we besluiten om lekker te gaan wandelen, een rondje Medemblik, en even lekker snacken bij de snackbar en palaver natuurlijk en als toetje een ijsje bij de Italiaan.  Wat ook leuk is om te vermelden: Sandra moet ergens in juni examen doen in Duits, dus kan ze goed oefenen met Heinz en Axel dus iedere keer dat Sandra iets vertelde, zeiden we: “Oké nu in Duits Sandra”, en dan kon ze aan de bak haha, dat was wel leuk en Sandra vond het natuurlijk prachtig die hulp.

Woensdag 13-5 Gisteren hebben we besloten om naar Volendam te gaan ook vanwege het voorspelde weer, omdat als het wel slechter wordt we binnendoor (dus via Zaandam en het Noord Hollands kanaal) terug kunnen, om 10:15 uur vertrekken we uit Medemblik, er staat een lekker windje nog steeds zuidwest 4-5 bft dus weer heerlijk zeilen.

De sluizen bij Enkhuizen gaan al wat beter, maar nog steeds niet helemaal vloeiend haha, aldoende leren we.

Axel en Heinz hebben lekker de snelheid er in en ik kan ze met moeite bij houden, het is heerlijk weer en we maken ons er niet druk om, Sandra besluit een bikini aan te trekken om wat meer kleur te krijgen, eenmaal met Volendam in het zicht beginnen we er echt zin in te krijgen om Volendam te verkennen en wat boodschapjes te doen, we besluiten om tegenover het havenkantoor aan de kade te gaan liggen met de Calmare naast ons dus gezellig, 2 dik, aankomst om 17:30 uur, na alles te hebben geregeld (helaas geen havenmeester)   gaan we lekker wandelen en genieten van de drukte in het al oude vissersplaatsje,  ’s avonds eten we op de boot en hebben we nog even palaver met Axel en Heinz.

De wind is gedraaid naar het Noord-oosten en we besluiten om door te varen naar Stavoren, dit is wel tegen de wind in maar dat is niet zo heel erg.

De volgende dag zijn de voorspellingen Noordenwind dus kunnen we wel over het Wad terug, na nog wat geborreld te hebben besluiten we ons mandje op te zoeken.

***

Donderdag 14-5  10:00 uur: We laten Volendam achter ons en gaan op weg naar Stavoren.

Er staat een frisse wind en als je je neus buiten de buiskap steekt merk je echt dat de wind uit het koude Noord-oosten komt Brrrr maar goed de motor doet zijn best en brengt ons veilig naar de overkant.

16:00 uur meren we af in de Marinahaven van Stavoren en gaan direct aan de wandel op zoek naar het vrouwtje van Stavoren.

Een maal aangekomen bij het vrouwtje gaat Sandra het Duitse verhaal omtrent het vrouwtje vertalen, Axel springt bij om haar te helpen en ook Heinz doet een poging, nou ze zijn nog wel even bezig hoor! Heinz en ik zoeken een bankje op uit de zon, want uit de wind en in de zon is het gewoon heet.

Na het lesje Duits gaan we op zoek naar een plek waar we wat kunnen drinken en een klein hapje kunnen doen.

We vinden vrij snel een zaakje met een mooi terras aan de achterkant en we bestellen appelgebak met slagroom en een cappuccino. Sandra gaat voor heel iets anders: koffie met een drankje er in en een verrassingsdessert, gewoon lekker snoepen en genieten: Heerlijk toch?

Na deze versnaperingen gaan we op zoek naar een supermarkt voor nog een paar kleine boodschapjes, Sandra en ik willen brood en een soort quiche bakken op de boot dus hebben nog wat spulletjes nodig, na de inkopen begeven we ons weer richting de boot, daarna zijn we bezig geweest met het bakken van alle lekkers en we hebben heerlijk gegeten van de quiche.

We besluiten om bij Axel aan boord nog de palaver te houden voor de volgende dag, ik vertel dat we stroom mee hebben vanaf Kornwerderzand om 8:00 uur dus dat word vroeg vertrekken op zijn minst 6:00 uur als we naar Texel willen, besloten wordt dat we 6:00 uur vertrekken naar Kornwerderzand en dan met stroom mee naar Oudeschild op Texel varen.

***

Vrijdag 15-5 Vertrekken we om 6:00 uur vanuit Stavoren naar Kornwerderzand.

De wind is Noord, 3-4 bft maar wel wat aan de frisse kant, en het is bewolkt, om 8:30 uur zijn we door de sluis, wederom met wat foutjes, maar we hebben nog een paar sluizen te gaan om het goed te maken.

De wind op het Wad valt wat tegen, dus soms zetten we de motor er maar een beetje bij. Later zeilen we in ieder geval lekker, en de snelheid over de grond met stroom mee is evengoed 5,5 knopen dus hebben geen klagen.

Later komt ook het zonnetje er nog bij en is het gewoon genieten.

Om 12:00 uur komen we op Oudeschild aan en genieten we van het heerlijke weer, en met de hele zaterdag nog voor de boeg genieten we alleen maar nog meer.

We wandelen lekker naar het dorpje, eten een visje als lunch, doen nog een paar boodschapjes en wandelen rustig terug naar de boot.

We gaan lekker douchen en genieten van een biertje en maken wat te eten, s’avonds krijgen we de eerste regenbui welke de hele nacht duurt tot in de vroege ochtend.

***

Zaterdag 16-5 ’s middags is het alweer droog en schijnt de zon, wat een pracht.

We besluiten het museum Kaap Skil in te gaan deze is welliswaar niet aan de goedkope kant maar er is veel te zien en te beleven over het verleden van de VOC, het leven op en onder water, hoe men leefde op Texel en wat de jutters allemaal vonden op de stranden, en wat voor kunstwerken ze er van maakte, al met al een leuke middag, nog even een wandeling naar de kop van de haven en een speciaal bakkie koffie drinken (latte machiato), en toen maar weer terug wandelen naar de boot, lekker relaxen en brood bakken aan boord, ohh zo lekker vers en zelf gebakken brood, ’s avonds met z’n allen lekker eten op mijn boot met dat verse brood erbij, de afwas doen nog wat drinken en heerlijk nagenieten, en dan voldaan ons mandje opzoeken.

Zondag 17-5 Om10:00 uur varen we weer terug naar Anna Paulowna.

Er staat een stevig windje 5-6 bft dus een beetje hobbelig water.

Sandra geniet met volle teugen van dat gehobbel, en eenmaal ter hoogte van de veerhaven van Texel roept Sandra de verkeerscentrale Den Helder op om te melden dat we koers zetten naar de Koopvaardersschutsluis en vraagt of er nog bijzonderheden zijn, dat heeft ze altijd al willen doen, via de marifoon praten en ze vindt het prachtig!

De sluis gaat deze keer goed en zonder problemen, nog een sluis te gaan en ook die gaat goed.

Trots als we zijn vervolgen we onze weg, met weemoed nemen we de laatste bruggen.

Het zit er al weer bijna op, een zeer geslaagde Hemelvaarttocht met super weer en een super gezelschap.

We waren met maar 2 bootjes maar we hebben onwijs genoten.

Om 14:00 uur leggen we aan in Anna Paulowna, pakken de boel in zetten de auto’s buiten de poort en nemen afscheid van elkaar……

***

Ik wil Axel, Heinz en Sandra bedanken voor deze onwijs gezellige Hemelvaarttocht, en tot volgend jaar dan zijn we weer van de partij, hopelijk dan met wat meer bootjes.